لا تتوفر نتائج هذه اللحظة

شباب رفح

غازي غريب

(صحفي رياضي فلسطيني)

  • 1 مقال

شباب رفح 

مجرد رأي  .. إللي بيعجبه حاجة منه  .. كان بها  وإللي ما بيعجبه .. يطنشه  ----------------------------------------------

* كتب - غازي غريب

الأداء الباهت قدام الشاطئ كان استمرار لنفس الأداء قدام الصداقة في السوبر  ..  عشان القياس ما بيكون على ماتش واحد .. لكن تراجع الأداء تكرر ماتشين ورا بعض  ولازم وقفة  " استخلاص عبر " قيل ما الفاس تقع في الراس لا سمح الله .

شفت ملخصات الماتشين .. لعبنا شوط واحد قدام الصداقة .. وكنا شبح شباب رفح يوم الشاطئ في الشوطين  ولو كان مع الشاطئ قيراط حظ  كان طلعنا بفضيحة كروية . ما حدش يقول لي الدوري بأوله .. ممكن هادا الكلام ينطبق على معظم الفرق .. لكن شباب رفح لأ لأ لأ شباب رفح بالورقة والقلم هوه الأجهز من بين كل الفرق عشان الموسمين ارتبطوا في بعض  تقول لي إرهاق .. لأ .. عشان الفكر التدريبي  وأحماله إلها حساباتها .

إذن فيه حاجة غلط في الفريق .. الغلط مش إداري .. يعني غلط فني  خطوط الفريق متكاملة  ومسجلين 28 لاعب بأعمار مناسبة تراعي التدرج السني الطبيعي في كل فريق  رأيي الشخصى : وخط تحت رأيي الشخصي .. صحيح حضرتي مش متخصص خبير كورة  لكن أربعين سنة صحافة ومتابعة خلتني غصبن عني أفهم شوية كورة صحيح كل شيخ قصدي مدرب وإلو طريقة .. لكن شباب رفح إلو ستايل معيّن  تقولوا خطة لعب قديمة وعفا عليها الزمن 3 / 5 / 2 .. لكن هيه الخطة إللي فلح فيها شباب رفح .. ولليوم فرق أوروبية كبيرة زي تشيلسي بتلعب بهالطريقة .. لاحظتوا امبارح المساحات الواسعة في نص ملعبنا والشاطئ بيسرح ويمرح فيها .

التأمين الدفاعي هوه الهدف الأول .. التأمين الدفاعي مش التراجع الدفاعي .

الجهاز الفني لعب ماتشين الصداقة والشاطئ .. حط كل قوته ورماها مره وحده  في أربع مهاجمين قدام : السباخي وأبو دان والسطري والشاعر .. وين الغلط لو شلت واحد منهم ولعبت بتلاته في خط النص .. الأربعة ما عملوش حاجة في الماتشين ما عدا لعبة وحده فقط لا غير حط منها السطري بمهارته الجون قدام الصداقة ..  ياسيدي يا جهاز فني مش مقتنع بالطريقة القديمة إللي جبنا فيها دوريين .. ومصمم على الأربعة ورا .. إلعب بتلاته في النص منهم واحد ليبرو نص قدام الأربعة .. لعب فيها زمان جمال الحولي معتمد على بارود ليبرو نص ..  طيب إحنا جبنا ميسرة البواب بالشئ الفلاني ليش .. وما يكونلوش مكان إلا رميته باك شمال .. ياخي ده كلام .. البواب لعيب جوكر .. خليه هاف ديفندر مع اتنين معاه .. وبصراحة واحد من اتنين لازم يكون على الخط كاحتياط استراتيجي

( محمد أبو دان أو سعيد السباخي ) ..

الاتنين مع بعض  .. لأ . وبمناسة سعيد السباخي .. إيش فيه يا سعيد .. مالك .. وأنت كمان يا أبو دان .. إنتو راضيين عن حالكو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كمان هوه شباب رفح معندوش راس حربه إلا أحمد الشاعر ؟؟؟؟ وين الباقيين ؟؟  وأنا حكيتلك يا يسار قبل الدوري وسألتك بيني وبينك .. أنت يسار إللي كل الناس شافته وحطت آمالها عليك ؟؟ 

في عالم الكورة .. لازم الفريق يوري العين الحمرا لكل الفرق المنافسة من أولها .. خاصة إذا كان فريق بطولات زي شباب رفح .. عشان الفرق ما تخشش عينيها فيك .. وين العين الحمرا يا شباب رفح .؟؟؟؟؟

توقعاتي ما بتخيب .. ودورينا كل دوري أضعف من إللي قبله .. السنة إللي فاتت ضيعنا الدوري بإيدينا .. وهادا الموسم مش لازم يضيع من إيدينا  .. وبديش أحدد الفريقين المنافسين المرشحين معانا على البطولة ,, عشان كل الناس عارفين .

هادي مجرد خواطر من واحد فش حد في الدنيا بيعشق شباب رفح قده .. هيك ربنا خلقني  وإحنا بعون الله قادرين .. طيب ليش مش عارفين ؟؟